Etosha Parc

5 maart 2015 - Nationaal park Etosha, Namibië

Lieve allemaal,

Allereerst: super bedankt voor jullie reacties! Heel leuk om te lezen dat zoveel mensen up to date willen blijven van onze reis :)

Vandaag is onze laatste dag in Etosha parc en wauw wat hebben we hier genoten!

Maandagavond zijn we na het project naar een lodge gegaan waar het uiteindelijk wel erg spannend werd: de stroom viel uit. En niet voor even, nee echt een aantal uren in de avond. Dit hield in dat we een dinner in the dark hebben gehad, wat ook best een ervaring was. Op een gegeven moment kregen we zelfs gezelschap van twee grote sprinkhanen, die de kaarsen op tafel ook wel heel romantisch vonden. Uiteindelijk zijn we maar in de lounge bar foto´s gaan kijken op de laptop om zo te wachten totdat de stroom weer aan zou gaan. De barman vertelde ons heel fijn even dat hij de avond vantevoren gestoken was door een schorpioen, waardoor Roy vervolgens veel moeite had met slapen… Nadat we de nacht hadden overleefd zijn we naar Otsjikoto Lake (of zoiets?) gegaan. Dit is een meer waar nog allemaal kanonnen van de oorlog liggen. Geweldig mooi! Helaas kent Namibië ook een minder mooie kant: de apartheid die nog heerst. Roy ging pinnen in Tsumeb en werd meteen voorgelaten door een donkere man, terwijl dat helemaal niet de bedoeling was en dus bleef Roy gewoon op zijn beurt wachten. Duidelijk was wel dat hij alleen maar voor werd gelaten omdat hij blank is… Als blanke zijnde schijn je hier wat meer te zijn, wat ons best pijn doet. Vooral omdat men er hier al vanuit gaat dat iedere blanke ook daadwerkelijk denkt dat hij meer is dan een ander, terwijl wij het daar absoluut niet mee eens zijn! Toen we vervolgens ook nog eens twee kinderen in de leeftijd van 3-4 jaar tegen kwamen die aan het sjouwen waren met zware jerrycans water, brak er even iets in ons. Deze kinderen horen zorgeloos te spelen en naar school te gaan en zeker niet dit werk te doen.. Hoe erg we hier dus ook genieten, sommige momenten zijn heel confronterend en moeilijk. Op deze momenten besef je pas hoe goed we het eigenlijk toch wel hebben in Nederland, een land waar iedereen een kans heeft.

Daarna zijn we doorgereden naar Etosha parc, waar we veel mooie landschappen en ook dieren hebben gezien. De eerste nacht daar sliepen we in Namutoni camp en gisteren in Okaukuejo rest camp. Beiden waren echt super mooi en hadden een waterbron waar dieren op af kwamen. Bij Namutoni hebben we een aantal antilopes daar gezien, maar gisterenmiddag zagen we bij Okaukuejo zelfs een olifant!

Gisteravond, na het avondeten zijn we meegegaan op night drive. Dit is een rit door het parc (in het donker ja) waarbij er geschenen wordt met een lamp om zo dieren te zoeken. We hadden een nogal enthousiaste chauffeur Johnny die ons uiteindelijk bij een waterbron bracht waar we een zwarte neushoorn zagen! Geweldig bijzonder, want deze dieren zijn echt heel schuw.. Wanneer Johnny de andere kant op scheen zag hij een leeuw, die lag op de grond. Roy zag die leeuw natuurlijk niet maar na 5 minuten de neushoorn die daar ook zat bekeken te hebben scheen hij wederom naar de leeuw die inmiddels opgestaan was. Wanneer hij omhoog kwam gingen we zijn kant op rijden, want Johnny vond dat we toch wel mooie foto´s moesten maken. Hij ging van het pad af (wat ABSOLUUT VERBODEN IS) zodat we dichtbij konden komen. Hij was zelfs zo enthousiast dat hij er rondjes omheen ging rijden. De kop van de leeuw moest ook op de foto van hem. Dat is uiteindelijk ook gelukt! En dat kon ook niet anders want we zaten amper op 5 meter afstand van hem, heel gaaf! Bij terugkomst in het park zijn we rond een uur of 23:00 nog naar de waterplas van het park gelopen samen. Daar hebben we nog 7 witte neushoorns gezien wat heel erg bijzonder is. Uiteindelijk dus 3 van de BIG 5 op 1 dag mogen spotten!! HEEL GAAF!

Nu zitten we in Dolomite Camp, en dit is veruit het mooiste camp waar we tot nu toe zijn geweest!!! We zitten boven op de berg in een hutje, met een uitzicht…WAUW! We werden met een karretje naar ons hutje toe gebracht, omdat het zo steil is en na het eten worden we straks ook teruggebracht omdat er geen hek om het camp heen staat en het dus zo kan zijn dat we dieren op het pad hebben staan. Hahaha woew! We deden de deur open van het hutje en willen eigenlijk niet meer weg! Het hutje zit op zo´n 30 meter hoogte en als we onze gordijnen oplaten zullen we morgen de zon op zien komen. Terwijl we van het uitzicht van ons balkon aan het genieten waren zegt Roy ´Je ziet hier nog net geen olifant´ En wat denk je: zien we precies op dat moment een olifant rustig eten van de bomen. Perfect is dit!

Wij gaan hier nog even genieten en zullen straks wat foto´s uploaden!

Heel veel liefs, Roy en Lisanne

1. Liek:
    5 maart 2015
    Lieve Lisanne en Roy,

Machtig mooi verhaal weer van die dieren!
    Maar heel confronterend zo'n reis.. dan ben je blij dat je wiegje in nederland stond.. Hier kunnen we allemaal nog van leren. Ik hoop dat jullie toch veel kindjes hebben kunnen blijmaken met de cadeaus (aan de foto's te zien op fb volgens mij wel)
    En verdee nog flink genieten van de mooie reis en onverwachte dieren!
    Xx
  2. Hannie en Henk:
    6 maart 2015
    Heel bijzonder allemaal
    Inderdaad wat jullie zeggen, lijkt het een "normale" dag te worden loop je toch weer tegen van alles aan
    We zijn erg benieuwd naar alle fotos en filmpjes
    Blijf genieten van alles wat jullie zien en van elkaar
    We spreken elkaar wel weer via skype
    Dikke kus en knuffels van ons
  3. Smam:
    6 maart 2015
    Wat een verhaal, en de prachtige foto's moeten jullie wel een heel bijzonder gevoel geven.
    Wat een lefgozer om zo dicht bij die leeuw te gaan rijden. Gelukkig dat de motor goed bleef lopen!
    Al met al een hele ervaring. Geniet van elke dag en zorg goed voor elkaar.
    Liefs en groetjes ook van ons pap,opa en oma.
  4. Bep:
    8 maart 2015
    jeeeetje die foto's! echt niet normaal. en wan dreuge die Roy haha. succes met de skydive zo!
    (en bij dat van die leeuw... ik moest gelijk denken aan Timon van the Lion King... 'ne leeeuw!')
    have fun verder! en wij wachten hier wel weer op de volgende jaloersmakende verhalen ;) (alhoewel, dat met die schorpioen en sprinkhanen enzo... :P)
    xx
  5. Smam:
    9 maart 2015
    Weer een mooie dag om op terug te kijken, een ervaring rijker. Effe een vraagje willen jullie nog wel naar ons mistige ( op dit moment)Nederland terug? Volgens mij genieten jullie ontzettend! Het is jullie gegund hoor!
    Groetjes en liefs van ons allemaal incl een stel 2en 4 voeters.